Gmina Gogolin

Gmina Gogolin

dobry pomysł na długie lata

  • Aktualności 
    • O gminie ...
    • Wybory parlamentarne 2011
    • Życzenia
    • Przydatne linki
    • Informator Unijny
    • Archiwum 2012
    • Archiwum 2011
    • Archiwum 2010
    • Archiwum 2009
    • Archiwum 2008
    • Archiwum 2007
    • Archiwum 2006
    • Archiwum 2005
    • Archiwum 2004
  • Urząd Miejski 
    • Urząd Miejski w Gogolinie
    • Elektroniczna skrzynka podawcza - ePUAP
    • Rada Miejska w Gogolinie
    • Rady Sołeckie i Rady Dzielnic
    • Młodzieżowa Rada Miejska
    • Dokumenty strategiczne
    • Podatki i budżet
    • Realizowane projekty
    • Kronika Samorządowa
    • Wybory - archiwum
    • Informacje inne
  • Dla mieszkańców 
    • Straż Miejska
    • Gminny Ośrodek Zdrowia
    • Gminne Centrum Reagowania
    • Komunalne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
    • Ochotnicza Straż Pożarna
    • Dom Spokojnej Starości
    • Bezpłatny internet bezprzewodowy
    • Sanatorium w Kamieniu Śl.
    • Ośrodek Wsparcia i Terapii dla Niepełnosprawnych
    • Organizacje pozarządowe
    • Ośrodek Pomocy Społecznej
    • Ośrodek Pomocy Społecznej - aktualności
    • Ośrodek Pomocy Społecznej - prace społecznie użyteczne
    • Ośrodek Pomocy Społecznej - POKL
    • Ośrodek Pomocy Społecznej - archiwum
    • GCR: zagrożenia występujące w gminie
    • GCR: Podstawowe zasady zachowania się w sytuacjach kryzysowych
    • GCR: instrukcje postępowania w czasie zagrożeń
  • Dla turystów 
    • CIT w Kamieniu Śląskim
    • Gmina Gogolin
    • Położenie
    • Geologia
    • Klimat
    • Flora i Fauna
    • Demografia
    • Hotele i noclegi
    • Gastronomia
    • Opieka medyczna
    • Banki i bankomaty
    • Rozkłady jazdy
    • Rozkład jazdy PKP ze stacji Gogolin
    • Rzklad jazdy PKS
    • Plan miasta Gogolin
    • 150 lat cmentarza żydowskiego w Gogolinie
    • Gogolin - DEUTSCH
    • pkp_kamien
    • PKS_kamien
  • Dla inwestorów 
    • Nieruchomości
    • Tereny inwestycyjne
    • Investment
    • Investitionsgebiete
    • Tereny
    • GADI
    • Obrazy
  • Kultura 
    • Informacje kulturalne
    • Statuetka Karolinki
    • Gminny Ośrodek Kultury
  • Oświata 
    • Placówki
    • Gminna Biblioteka Publiczna
  • Sport 
    • Sport w Gogolinie
    • Zespół Rekreacyjno Sportowy w Gogolinie
    • Hala sportowa im. B. i Z. Blautów
    • Boiska Orlik 2012
  • Nasza Gmina 
    • Sołectwa w gminie
    • Parafie
    • Galeria zdjęć
    • Filmy
    • Konkursy

STYCZEŃ : Stan bezpieczeństwa w gminie

W czasie ostatniej sesji Rady Miejskiej w Gogolinie, która odbyła się w dniu 28. 01. br. radni jednogłośnie przyjęli informację o stanie bezpieczeństwa w 2009 roku. Informacja dotyczy działalności wszystkich służb odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa a więc policji, straży miejskiej, straży pożarnej a także Gminnego Centrum Reagowania.

 

Bezpieczeństwo w Gminie Gogolin w 2009 r.

 

Straż Miejska w Gogolinie

 

Jednostkę Straż Miejskiej w Gogolinie tworzy trzech strażników, realizujących zadania określone w Ustawie o strażach gminnych oraz Regulaminie Straży Miejskiej. W 2009 r. straż zrealizowała zadania we współpracy z Urzędem Miejskim w Gogolinie, ZGKiM, OPS, zarządcami dróg, Lasami Państwowymi, Pogotowiem Ratunkowym, Państwową Strażą Pożarną, OSP. Szczególne miejsce zajmuje współpraca z policją, w tym z Komendą Powiatową Policji w Krapkowicach i Posterunkiem Policji w Gogolinie. Wspólnie zrealizowano 155 przedsięwzięć (patrole mieszane, zabezpieczenia zgromadzeń, ujęcie sprawców przestępstw i wykroczeń, szkolenia, akcje profilaktyczne).

Na potrzeby Straży Miejskiej, szczególnie patrolowania miejsc o utrudnionym dojeździe został zakupiony za kwotę 89 499 zł. samochód terenowy umożliwiający także dotarcie do miejsc zagrożonych w sytuacjach kryzysowych.

 

Funkcjonariusze Straży Miejskiej ujawnili w 2009 r. 4 przestępstwa i 1071 wykroczeń.

 

Najważniejsze zadania zrealizowane w 2009 r.

Ilość interwencji

Zabezpieczenie porządku i spokoju publicznego

134

Zabezpieczenie bezpieczeństwa osób i mienia

74

Zabezpieczenie bezpieczeństwa w komunikacji

113

Reagowanie na wykroczenia przeciwko zdrowiu

35

Przeciwdziałanie dewastacji urządzeń użytku publicznego

54

Działania mające na celu utrzymanie czystości i porządku

499

Działania zmierzające do wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi

35

Działania mające na celu przestrzegania prawa miejscowego

95

Działania w zakresie ratowania życia i zdrowia

13

Razem

1052

 

W 2010 r. zostanie zatrudniona czwarta osoba, co pozwoli na uruchomienie drugiego patrolu, a tym samym podniesienie skuteczności działań straży.

 

Policja

Posterunek Policji w Gogolinie jest obsługiwany przez 11 policjantów, w tym 5 dzielnicowych, 4 pracowników kryminalnych, 1 policjanta zespołu ds. spraw prewencji. Z prowadzonej statystyki wynika, że w minionym roku na terenie gminy stwierdzono 315 przestępstw, co stanowi wzrost o 33,5% w stosunku do 2008 r. Głównym czynnikiem, który znacząco wpłynął na wysokość przedstawionego wskaźnika była liczba kilkudziesięciu przestępstw związanych z kradzieżami paliwa przez zorganizowaną grupę. Dzięki operatywności służb policjantów posterunku policji w Gogolinie a także strażników straży miejskiej grupa ta została zatrzymana. Kolejnym czynnikiem, w zasadzie niezależnym od społeczeństwa gminy, był wzrost przestępstw popełnianych na przebiegającej przez teren gminy magistrali kolejowej. Część z nich została zlecona do rozpracowania policjantom z Gogolina.

Elementami sprzyjającymi popełnianiu przestępstw są według służb mundurowych także mało skuteczne zabezpieczanie obiektów, niedostateczne nasycenie służbami patrolowymi a także często brak zainteresowania mieniem sąsiedzkim.

W wyniku działań operacyjnych gogolińskiego posterunku odzyskano mienie o wartości ponad 68 tys. zł.

Na ilość nałożonych mandatów karnych dla uczestników ruchu drogowego znaczący wpływ mają ustawione na terenie gminy maszty z fotoradarami. Uzupełniając ten sposób kontroli na terenie gminy ponad pięćdziesięciokrotnie wykorzystywany był nieoznakowany samochód policyjny z wideorejestratorem.

 

Najważniejsze zadania służbowe zrealizowane

w 2009 r.

ilość

Wykonanie „ustaleń” dla organów i jednostek

615

Przeprowadzenie interwencji

997

Realizacja doprowadzeń osób

756

Sporządzenie wniosków o ukaranie

82

Nałożenie mandatów karnych

574

(65.347 zł.)

Wylegitymowanie osób

987

Udzielenie pouczeń

461

Przeprowadzenie indywidualnych rozmów z nieletnimi

94

Przeprowadzenie rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu

231

Ujawnienie nieletnich zagrożonych demoralizacją

3

Wizyty w ramach programu Niebieska Karta

252

Kontrola pojazdów

397

Kontrola rowerzystów

186

Ujawnienie nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego

88

Zabezpieczenie imprez

37

Przeprowadzenie działań w ramach ogólnopolskich programów prewencyjnych

11 programów

 

 

Na pokrywanie kosztów utrzymania pięciu dodatkowych etatów w Posterunku Policji w Gogolinie została przekazana dotacja dla policji w kwocie 203 800 zł zgodnie z zawartymi porozumieniami pomiędzy Burmistrzem Gogolina a Opolskim Komendantem Wojewódzkim Policji.

 

Straż pożarna

Gminne jednostki OSP liczą 367 strażaków, w tym 114 ukończyło kursy specjalistyczne, przygotowujące do udziału w akcjach ratowniczych. OSP dysponują 11 samochodami bojowymi, w 2009 r. jednostki doposażono w 3 samochody: dla OSP Górażdże, dla OSP Kamień Śląski oraz dla OSP Odrowąż.

Łącznie na zakupy samochodów wydatkowano 643 359 zł, a środki budżetowe na bieżącą działalność jednostek zaplanowano na kwotę 286 268,00 zł.

Dzięki osobistemu zaangażowaniu Burmistrza J. Wojtali i jego współpracowników na potrzeby jednostek OSP zostały pozyskane z zewnątrz bardzo znaczące kwoty dotacji.

Na zakup nowego uterenowionego średniego samochodu pożarniczego dla OSP Kamień Śląski pozyskano 400 000 zł dotacji: od Komendanta Głównego PSP - 200 000 zł oraz z Zarządu Głównego Związku OSP RP także 200 000 zł.

Dotacja Komendanta Głównego PSP dla jednostek OSP Kamień Śląski i OSP Obrowiec na zakup sprzętu to kwota 9 400 zł a dofinansowanie Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP w Opolu dla gminnych jednostek OSP na zakup sprzętu i umundurowania to 4 716 zł.

Dotacja przekazana przez Gminę Gogolin dla Komendy Powiatowej PSP w Krapkowicach na zakup samochodu pożarniczego wyniosła 100 000 zł.

Z kolei OSP Odrowąż otrzymała od PSP Krapkowice ciężki samochód pożarniczy Jelcz w bardzo dobrym stanie technicznym o wartości 100 000 zł.

strażacy_do tekstu Straż.jpeg
Jednostki będące w Krajowym Systemie Ratowniczo Gaśniczym (Kamień Śl. i Obrowiec) otrzymały dotacje Komendanta Głównego PSP w wysokości 4 700 zł. każda. W minionym roku 25 strażaków ukończyło kurs szeregowych, a 10 – kurs kierowania ruchem drogowym. Strażacy uczestniczyli w gaszeniu na terenie gminy 67 pożarów, interweniowali przy 84 miejscowych zagrożeniach. Zgłoszono również 19 fałszywych alarmów.

 

Jednostka OSP

Wyjazdy do pożarów

Wyjazdy do miejscowych zagrożeń

OSP Obrowiec

6

4

OSP Kamień Śl.

8

5

OSP Gogolin

26

8

OSP Odrowąż

21

16

OSP Zakrzów

2

0

OSP Górażdże

10

5

Razem

73

38

 

Wśród pożarów i zdarzeń na terenie gminy, w których interweniowała straż, najważniejsze to: pożar młodnika (kwiecień i maj - straty ok. 80 tys. zł), pożar baterii w zakładzie produkującym granulat opałowy, pożar ciągu technologicznego do produkcji biomasy i pożar w silosie biomasy, pożar 400 bali słomy, interwencje podczas wypadków drogowych na autostradzie.

Jednostki straży pożarnej pozyskiwały również sukcesywnie środki finansowe na zakup wyposażenia: OSP Odrowąż - 29 256 zł, OSP Górażdże – 6 500 zł, OSP Gogolin – 4000 zł. W minionym roku strażacy wykonali również szereg prac na rzecz jednostek: w OSP Odrowąż to ponad 8000 zł, OSP Górażdże – 6000 zł, OSP Gogolin -1620 zł.

 

GCR

Wydział Gminne Centrum Reagowania realizował w 2009 r. zadania związane z reagowaniem kryzysowym, obroną cywilną, sprawami obronnymi, zleconymi sprawami wojskowymi, koordynacją spraw dotyczących bezpieczeństwa na terenie gminy. Główny kierunek działań GCR to doskonalenie procedur związanych z reagowaniem kryzysowym. W związku z tym organizowano szkolenia i treningi związane z akcją kurierską. W minionym roku został opracowany nowy Plan Ewakuacji. Prowadzono liczne akcje prewencyjne (m.in. zabezpieczania zbiorników wodnych, obiektów budowlanych stwarzających zagrożenie itp.). W ramach Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, na bieżąco, dokonywana była ocena zagrożeń i podejmowano stosowne decyzje o działaniu. W 2009 r. pozyskano z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego terminal DTG – 53 umożliwiający alarmowanie osób funkcyjnych realizujących zadania w zakresie zarządzania kryzysowego, co jest również wykorzystywane do alarmowania strażaków OSP Obrowiec. W 2009 r. podpisano również umowy z firmami dysponującymi środkami transportowymi i sprzętem specjalistycznym, który byłby wykorzystany w sytuacjach kryzysowych. W sytuacji codziennej umowy nie skutkują żadnymi wydatkami finansowymi.

ewakuacja szkoły_do tekstu GCR.jpeg
Ważniejsze działania GCR związane z bezpieczeństwem:

 

1.     W ramach ostrzegania ludności przesłano do sołtysów i Przewodniczących Zarządów Dzielnic za pomocą faxu ponad 40 komunikatów o zagrożeniach.

2.     Systematycznie umieszczano na stronie internetowej www.gogolin.pl, informacje o występujących i spodziewanych zagrożeniach oraz sposobach zachowania się i postępowania w sytuacji ich wystąpienia.

3.     Organizowano zabezpieczenie pod względem bezpieczeństwa i porządku w czasie imprez plenerowych organizowanych przez Gminę z udziałem większej ilości osób (dożynki, Dni Gogolina itp.).

4.     Gminne Centrum Reagowania jest współorganizatorem corocznych szkoleń i ćwiczeń w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa na terenie szkół. W 2009 roku takie ćwiczenie nt. „Przeprowadzenie ewakuacji hali sportowej i szkoły w sytuacji zagrożenia pożarowego” zorganizowane zostało na terenie Szkoły Podstawowej Nr 3 oraz Hali Sportowej w Gogolinie. Ćwiczenie z udziałem Straży Pożarnej, Straży Miejskiej objęło wszystkich uczniów i pracowników szkoły i hali sportowej.

5.     Gminne Centrum Reagowania było organizatorem szkoleń z różnymi grupami osób dotyczące zagrożeń i działania w razie ich wystąpienia w tym m.in. w miesiącu październiku przeprowadzona została gra decyzyjna prowadzona przez Burmistrza z kierownikami Gminnych Jednostek Organizacyjnych i pracownikami Urzędu nt. Funkcjonowania Gminy Gogolin w sytuacji długotrwałego braku energii elektrycznej.

6.     Na bieżąco uzupełniane były zapasy magazynu OC i Przeciwpowodziowego. Zakupiono m.in. plandeki do zabezpieczania zerwanych dachów budynków, sprzęt różnego rodzaju oraz materiały łącznie z gwoździami, drutem, linkami itp. niezbędny do prowadzenia akcji ratowniczych.

Działalność GCR, szczególnie w zakresie planistyczno-organizacyjnym została w ubiegłym roku z bardzo pozytywną oceną zweryfikowana. Z przeprowadzonych przez służby Wojewody Opolskiego kontroli problemowych w kilku powiatach oraz wojewódzkich inspektoratach: ochrony środowiska, nadzoru budowlanego, jakości handlowej a także Zespołach Opieki Zdrowotnej zostały przedstawione wyniki i dokonano oceny przygotowań tych instytucji do działań obronnych. Do wyróżniających się jednostek został zaliczony Urząd Miejski w Gogolinie.

 

Dane kontaktowe:

Urząd Miejski w Gogolinie
ul. Krapkowicka 6, 47-320 Gogolin
tel.: +48 77 40 76 800
fax: +48 77 46 66 247
e-mail:
http://gogolin.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 7.30 - 16.30
wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30
piątek: 7.30 - 14.30

Statystyka wizyt:

Wizyt ogółem: 1356437
W tym miesiącu: 8155
Wizyt dzisiaj: 253

Ważne linki:

  • Mapa strony
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Polityka prywatności
Projekt i realizacja: netkoncept.com
SkyCMS strony i portale internetowe

Strona używa plików cookies w celu poprawnego korzystania z serwisu.

Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z .

...

...

    ...