W czasie ostatniej sesji Rady Miejskiej w Gogolinie, która odbyła się w dniu 28. 01. br. radni jednogłośnie przyjęli informację o stanie bezpieczeństwa w 2009 roku. Informacja dotyczy działalności wszystkich służb odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa a więc policji, straży miejskiej, straży pożarnej a także Gminnego Centrum Reagowania.
Bezpieczeństwo w Gminie Gogolin w 2009 r.
Straż Miejska w Gogolinie
Jednostkę Straż Miejskiej w Gogolinie tworzy trzech strażników, realizujących zadania określone w Ustawie o strażach gminnych oraz Regulaminie Straży Miejskiej. W 2009 r. straż zrealizowała zadania we współpracy z Urzędem Miejskim w Gogolinie, ZGKiM, OPS, zarządcami dróg, Lasami Państwowymi, Pogotowiem Ratunkowym, Państwową Strażą Pożarną, OSP. Szczególne miejsce zajmuje współpraca z policją, w tym z Komendą Powiatową Policji w Krapkowicach i Posterunkiem Policji w Gogolinie. Wspólnie zrealizowano 155 przedsięwzięć (patrole mieszane, zabezpieczenia zgromadzeń, ujęcie sprawców przestępstw i wykroczeń, szkolenia, akcje profilaktyczne).
Na potrzeby Straży Miejskiej, szczególnie patrolowania miejsc o utrudnionym dojeździe został zakupiony za kwotę 89 499 zł. samochód terenowy umożliwiający także dotarcie do miejsc zagrożonych w sytuacjach kryzysowych.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej ujawnili w 2009 r. 4 przestępstwa i 1071 wykroczeń.
Najważniejsze zadania zrealizowane w 2009 r. |
Ilość interwencji |
Zabezpieczenie porządku i spokoju publicznego |
134 |
Zabezpieczenie bezpieczeństwa osób i mienia |
74 |
Zabezpieczenie bezpieczeństwa w komunikacji |
113 |
Reagowanie na wykroczenia przeciwko zdrowiu |
35 |
Przeciwdziałanie dewastacji urządzeń użytku publicznego |
54 |
Działania mające na celu utrzymanie czystości i porządku |
499 |
Działania zmierzające do wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi |
35 |
Działania mające na celu przestrzegania prawa miejscowego |
95 |
Działania w zakresie ratowania życia i zdrowia |
13 |
Razem |
1052 |
W 2010 r. zostanie zatrudniona czwarta osoba, co pozwoli na uruchomienie drugiego patrolu, a tym samym podniesienie skuteczności działań straży.
Policja
Posterunek Policji w Gogolinie jest obsługiwany przez 11 policjantów, w tym 5 dzielnicowych, 4 pracowników kryminalnych, 1 policjanta zespołu ds. spraw prewencji. Z prowadzonej statystyki wynika, że w minionym roku na terenie gminy stwierdzono 315 przestępstw, co stanowi wzrost o 33,5% w stosunku do 2008 r. Głównym czynnikiem, który znacząco wpłynął na wysokość przedstawionego wskaźnika była liczba kilkudziesięciu przestępstw związanych z kradzieżami paliwa przez zorganizowaną grupę. Dzięki operatywności służb policjantów posterunku policji w Gogolinie a także strażników straży miejskiej grupa ta została zatrzymana. Kolejnym czynnikiem, w zasadzie niezależnym od społeczeństwa gminy, był wzrost przestępstw popełnianych na przebiegającej przez teren gminy magistrali kolejowej. Część z nich została zlecona do rozpracowania policjantom z Gogolina.
Elementami sprzyjającymi popełnianiu przestępstw są według służb mundurowych także mało skuteczne zabezpieczanie obiektów, niedostateczne nasycenie służbami patrolowymi a także często brak zainteresowania mieniem sąsiedzkim.
W wyniku działań operacyjnych gogolińskiego posterunku odzyskano mienie o wartości ponad 68 tys. zł.
Na ilość nałożonych mandatów karnych dla uczestników ruchu drogowego znaczący wpływ mają ustawione na terenie gminy maszty z fotoradarami. Uzupełniając ten sposób kontroli na terenie gminy ponad pięćdziesięciokrotnie wykorzystywany był nieoznakowany samochód policyjny z wideorejestratorem.
Najważniejsze zadania służbowe zrealizowane w 2009 r. |
ilość |
Wykonanie „ustaleń” dla organów i jednostek |
615 |
Przeprowadzenie interwencji |
997 |
Realizacja doprowadzeń osób |
756 |
Sporządzenie wniosków o ukaranie |
82 |
Nałożenie mandatów karnych |
574 (65.347 zł.) |
Wylegitymowanie osób |
987 |
Udzielenie pouczeń |
461 |
Przeprowadzenie indywidualnych rozmów z nieletnimi |
94 |
Przeprowadzenie rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu |
231 |
Ujawnienie nieletnich zagrożonych demoralizacją |
3 |
Wizyty w ramach programu Niebieska Karta |
252 |
Kontrola pojazdów |
397 |
Kontrola rowerzystów |
186 |
Ujawnienie nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego |
88 |
Zabezpieczenie imprez |
37 |
Przeprowadzenie działań w ramach ogólnopolskich programów prewencyjnych |
11 programów |
Na pokrywanie kosztów utrzymania pięciu dodatkowych etatów w Posterunku Policji w Gogolinie została przekazana dotacja dla policji w kwocie 203 800 zł zgodnie z zawartymi porozumieniami pomiędzy Burmistrzem Gogolina a Opolskim Komendantem Wojewódzkim Policji.
Straż pożarna
Gminne jednostki OSP liczą 367 strażaków, w tym 114 ukończyło kursy specjalistyczne, przygotowujące do udziału w akcjach ratowniczych. OSP dysponują 11 samochodami bojowymi, w 2009 r. jednostki doposażono w 3 samochody: dla OSP Górażdże, dla OSP Kamień Śląski oraz dla OSP Odrowąż.
Łącznie na zakupy samochodów wydatkowano 643 359 zł, a środki budżetowe na bieżącą działalność jednostek zaplanowano na kwotę 286 268,00 zł.
Dzięki osobistemu zaangażowaniu Burmistrza J. Wojtali i jego współpracowników na potrzeby jednostek OSP zostały pozyskane z zewnątrz bardzo znaczące kwoty dotacji.
Na zakup nowego uterenowionego średniego samochodu pożarniczego dla OSP Kamień Śląski pozyskano 400 000 zł dotacji: od Komendanta Głównego PSP - 200 000 zł oraz z Zarządu Głównego Związku OSP RP także 200 000 zł.
Dotacja Komendanta Głównego PSP dla jednostek OSP Kamień Śląski i OSP Obrowiec na zakup sprzętu to kwota 9 400 zł a dofinansowanie Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP w Opolu dla gminnych jednostek OSP na zakup sprzętu i umundurowania to 4 716 zł.
Dotacja przekazana przez Gminę Gogolin dla Komendy Powiatowej PSP w Krapkowicach na zakup samochodu pożarniczego wyniosła 100 000 zł.
Z kolei OSP Odrowąż otrzymała od PSP Krapkowice ciężki samochód pożarniczy Jelcz w bardzo dobrym stanie technicznym o wartości 100 000 zł.
Jednostki będące w Krajowym Systemie Ratowniczo Gaśniczym (Kamień Śl. i Obrowiec) otrzymały dotacje Komendanta Głównego PSP w wysokości 4 700 zł. każda. W minionym roku 25 strażaków ukończyło kurs szeregowych, a 10 – kurs kierowania ruchem drogowym. Strażacy uczestniczyli w gaszeniu na terenie gminy 67 pożarów, interweniowali przy 84 miejscowych zagrożeniach. Zgłoszono również 19 fałszywych alarmów.
Jednostka OSP |
Wyjazdy do pożarów |
Wyjazdy do miejscowych zagrożeń |
OSP Obrowiec |
6 |
4 |
OSP Kamień Śl. |
8 |
5 |
OSP Gogolin |
26 |
8 |
OSP Odrowąż |
21 |
16 |
OSP Zakrzów |
2 |
0 |
OSP Górażdże |
10 |
5 |
Razem |
73 |
38 |
Wśród pożarów i zdarzeń na terenie gminy, w których interweniowała straż, najważniejsze to: pożar młodnika (kwiecień i maj - straty ok. 80 tys. zł), pożar baterii w zakładzie produkującym granulat opałowy, pożar ciągu technologicznego do produkcji biomasy i pożar w silosie biomasy, pożar 400 bali słomy, interwencje podczas wypadków drogowych na autostradzie.
Jednostki straży pożarnej pozyskiwały również sukcesywnie środki finansowe na zakup wyposażenia: OSP Odrowąż - 29 256 zł, OSP Górażdże – 6 500 zł, OSP Gogolin – 4000 zł. W minionym roku strażacy wykonali również szereg prac na rzecz jednostek: w OSP Odrowąż to ponad 8000 zł, OSP Górażdże – 6000 zł, OSP Gogolin -1620 zł.
GCR
Wydział Gminne Centrum Reagowania realizował w 2009 r. zadania związane z reagowaniem kryzysowym, obroną cywilną, sprawami obronnymi, zleconymi sprawami wojskowymi, koordynacją spraw dotyczących bezpieczeństwa na terenie gminy. Główny kierunek działań GCR to doskonalenie procedur związanych z reagowaniem kryzysowym. W związku z tym organizowano szkolenia i treningi związane z akcją kurierską. W minionym roku został opracowany nowy Plan Ewakuacji. Prowadzono liczne akcje prewencyjne (m.in. zabezpieczania zbiorników wodnych, obiektów budowlanych stwarzających zagrożenie itp.). W ramach Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, na bieżąco, dokonywana była ocena zagrożeń i podejmowano stosowne decyzje o działaniu. W 2009 r. pozyskano z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego terminal DTG – 53 umożliwiający alarmowanie osób funkcyjnych realizujących zadania w zakresie zarządzania kryzysowego, co jest również wykorzystywane do alarmowania strażaków OSP Obrowiec. W 2009 r. podpisano również umowy z firmami dysponującymi środkami transportowymi i sprzętem specjalistycznym, który byłby wykorzystany w sytuacjach kryzysowych. W sytuacji codziennej umowy nie skutkują żadnymi wydatkami finansowymi.
Ważniejsze działania GCR związane z bezpieczeństwem:
1. W ramach ostrzegania ludności przesłano do sołtysów i Przewodniczących Zarządów Dzielnic za pomocą faxu ponad 40 komunikatów o zagrożeniach.
2. Systematycznie umieszczano na stronie internetowej www.gogolin.pl, informacje o występujących i spodziewanych zagrożeniach oraz sposobach zachowania się i postępowania w sytuacji ich wystąpienia.
3. Organizowano zabezpieczenie pod względem bezpieczeństwa i porządku w czasie imprez plenerowych organizowanych przez Gminę z udziałem większej ilości osób (dożynki, Dni Gogolina itp.).
4. Gminne Centrum Reagowania jest współorganizatorem corocznych szkoleń i ćwiczeń w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa na terenie szkół. W 2009 roku takie ćwiczenie nt. „Przeprowadzenie ewakuacji hali sportowej i szkoły w sytuacji zagrożenia pożarowego” zorganizowane zostało na terenie Szkoły Podstawowej Nr 3 oraz Hali Sportowej w Gogolinie. Ćwiczenie z udziałem Straży Pożarnej, Straży Miejskiej objęło wszystkich uczniów i pracowników szkoły i hali sportowej.
5. Gminne Centrum Reagowania było organizatorem szkoleń z różnymi grupami osób dotyczące zagrożeń i działania w razie ich wystąpienia w tym m.in. w miesiącu październiku przeprowadzona została gra decyzyjna prowadzona przez Burmistrza z kierownikami Gminnych Jednostek Organizacyjnych i pracownikami Urzędu nt. Funkcjonowania Gminy Gogolin w sytuacji długotrwałego braku energii elektrycznej.
6. Na bieżąco uzupełniane były zapasy magazynu OC i Przeciwpowodziowego. Zakupiono m.in. plandeki do zabezpieczania zerwanych dachów budynków, sprzęt różnego rodzaju oraz materiały łącznie z gwoździami, drutem, linkami itp. niezbędny do prowadzenia akcji ratowniczych.
Działalność GCR, szczególnie w zakresie planistyczno-organizacyjnym została w ubiegłym roku z bardzo pozytywną oceną zweryfikowana. Z przeprowadzonych przez służby Wojewody Opolskiego kontroli problemowych w kilku powiatach oraz wojewódzkich inspektoratach: ochrony środowiska, nadzoru budowlanego, jakości handlowej a także Zespołach Opieki Zdrowotnej zostały przedstawione wyniki i dokonano oceny przygotowań tych instytucji do działań obronnych. Do wyróżniających się jednostek został zaliczony Urząd Miejski w Gogolinie.