W dniu 10 czerwca 2010r. odbyła się XLVII Sesja Rady Miejskiej w Gogolinie. W sesji uczestniczyło 14 radnych, Zastępca Burmistrza, sekretarz i skarbnik gminy, dyrektorzy ZGKiM, GOK, ZR-S i kierownik OPS.
Po wysłuchaniu informacji z działalności międzysesyjnej radni przyjęli informację dotyczącą organizacji czasu wolnego dzieci w czasie wakacji letnich. Zajęcia wakacyjne, przede wszystkim zajęcia sportowo – rekreacyjne i kulturalno – oświatowe będzie prowadzić Publiczne Gimnazjum w Gogolinie, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Gogolinie, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Gogolinie, Publiczna Szkoła Podstawowa w Kamieniu Śl., Publiczna Szkoła Podstawowa w Malni, Stowarzyszeniowa Publiczna Szkoła Podstawowa w Górażdżach, Gminna Biblioteka Publiczna w Gogolinie oraz wszystkie świetlice działające na terenie gminy.
Radni przyjęli także informację o stanie bezrobocia w gminie oraz prowadzonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Gogolinie pracach porządkowych, robotach publicznych i pracach społecznie – użytecznych. Według raportu OPS (stan z dnia 31.12.2009r.) na terenie gminy mieszkało 574 bezrobotnych, w tym 319 kobiet. W stosunku do 2008 r. liczba bezrobotnych wzrosła o 170 osób. Większość bezrobotnych (317) jest mieszkańcami Gogolina. Bezrobocie dotyczy przede wszystkim osób z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym (221) oraz osób w kategoriach wiekowych: 18-24 lat i 45-54 lat. Bardzo istotnym zjawiskiem jest również bezrobocie utajone i powszechność „pracy na czarno” oraz migracja zarobkowa, która wpływa wprawdzie na podniesienie poziomu życia, zaburza jednak więzi rodzinne i społeczne.
W ramach działań mających na celu zapobieganie bezrobociu systematycznie podejmuje się zadania aktywizujące bezrobotnych. W 2009r. zatrudniono w ramach prac porządkowych i społecznie – użytecznych 58 osób.
Rodzaj prac |
Ilość zatrudnionych osób |
Całkowity koszt zatrudnienia |
Źródło finansowania |
Prace porządkowe |
6 |
29 066,60 zł |
Środki budżetowe Gminy Gogolin |
Prace społecznie - użyteczne |
52 |
53 743,00 zł |
40% środki budżetowe gminy, 60% środki PUP w Krapkowicach |
W 2010r. OPS przy współpracy z PUP w Krapkowicach kontynuuje realizację ww. programów zatrudnienia, co przeciwdziała nie tylko zjawiskom patologicznym, ale też wykluczeniu społecznemu. Do dnia 02.06.2010r. w ramach prac zatrudniono 22 osoby, całkowity koszt zatrudnienia – 27 319,78zł.
Obecnie, w ramach robót publicznych zatrudniono 8 osób, które pomagają poszkodowanym w powodzi. Wobec znacznych potrzeb w tym zakresie planuje się zatrudnienie kolejnych osób.
W kolejnym punkcie obrad radni przyjęli informację o działalności Zespołu Rekreacyjno – Sportowego w Gogolinie w 2009r., w tym informacje o inwestycjach i remontach.
W sprawozdaniu wskazano również na wielkie zaangażowanie władz samorządowych w działania mające na celu zapewnienie warunków do uprawiania sportu i rekreacji oraz odpowiedniego utrzymania obiektów.
W dalszej części sesji radni podjęli następujące uchwały:
· w sprawie utworzenia samorządowej instytucji kultury. W związku z tym prowadzenie i nadzór nad funkcjonowaniem Centrum Informacji Turystycznej w Kamieniu Śl. oraz Akademii Trzeciego Wieku obejmuje Gminny Ośrodek Kultury w Gogolinie.
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Odrowąż. Plan zostanie uaktualniony pod kątem ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą w styczniu 2010r. oraz zgodnie z nowymi aktami prawnymi.
· w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gogolin.
Lp. |
Rodzaj usług |
Stawka taryfowa(zł/m3) |
Opłata abonamentowa (zł/odb/m-c) |
1. |
Zaopatrzenie w wodę |
2,51 |
2,76 |
2. |
Odprowadzenie ścieków – gospodarstwa domowe |
4,69 |
- |
3. |
Odprowadzenie ścieków- zakłady przemysłowe |
5,15 |
- |
Do cen i stawek opłat dolicza się podatek w wysokości 7%
Taryfy obowiązują od dnia 11.08.2010 -10.08.2011r.
· W sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i nieczystości płynnych na terenie gminy.
1. |
Nieczystości stałe za1m3 -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
88,62 zł 132,93 zł |
2. |
Pojemnik -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
5,76 zł 8,64 zł |
3. |
Pojemnik -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
9,76 zł 14,63 zł |
4 |
Pojemnik -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
10,63 zł 15,95 zł |
5. |
Pojemnik -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
19,92 zł 29,88 zł |
6. |
Pojemnik -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
60,12 zł 90,18 zł |
7. |
Pojemnik KP-7 -odpady segregowane -odpady niesegregowane |
301,50 zł 452,25 zł |
8. |
Wywóz nieczystości płynnych |
15,34 zł/m3 |
Do stawek dolicza się podatek w wysokości 7%
Czynnikiem wzrostu opłat za wywóz nieczystości jest wzrost cen paliwa oraz wzrost kosztów utrzymania parku samochodowego. Przy wywozie trzech sztuk pojemników miesięcznie przyrost kosztów dla rodziny czteroosobowej wyniesie 4,05 zł.brutto.
· W sprawie „Wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym Gminy Gogolin w latach 2010-
· W sprawie dokonania zmian budżetu i w budżecie. W związku z powodzią dokonano korekty budżetu. Zmniejszono środki na zadania – budowa Opolskiego Domu o 50 000zł. Środki przeznaczono na wydatki związane z działalnością związaną z akcją przeciwpowodziową (m. in. zapewnienie warunków higienicznych mieszkańcom terenów dotkniętych powodzią) oraz zakup motopompy szlamowej dla OSP Odrowąż. Rozwiązano rezerwę celową w wysokości 100 000 zł przeznaczoną na zarządzanie kryzysowe. Środki przeznaczono na działania w ramach akcji przeciwpowodziowej (zakup piasku, worków, paliwa do wozów strażackich, wypłata ekwiwalentu dla strażaków itp.) Kwotę 250 000zł z budżetu gminy przeznaczono na zasiłki celowe dla osób poszkodowanych przez powódź. Ogółem, z budżetu gminy Gogolin na cele związane z powodzią przeznaczono 400 000zł.
· Środki na rzecz powodzian w gminie Gogolin przekazał również Powiat Krapkowicki - 39 000 zł, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego - 26 000 zł. Gmina Warta Bolesławiecka przekazała poszkodowanym mieszkańcom Choruli kwotę 10 000 zł a Górażdże Cement SA przekaże cement. Również Nadleśnictwo Strzelce Op. deklaruje przekazanie środków pieniężnych na rzecz powodzian.