W dniu 25 maja odbyła się XLVI sesja Rady Miejskiej w Gogolinie zwołana na wniosek Burmistrza Gogolina w głównej mierze w związku z koniecznością zmian w budżecie gminy z powodu powodzi.
Po przedstawieniu przez Burmistrza Joachima Wojtalę aktualnej sytuacji powodziowej na terenie gminy Gogolin, radni podjęli jedyną na tej sesji uchwałę w sprawie zmian budżetu i w budżecie gminy na 2010 rok.
Przygotowany przez burmistrza projekt uchwały zyskał poparcie 12 radnych, jeden radny nie brał udziału w głosowaniu.
W uchwale dokonano zmian umożliwiających wypłatę zasiłków celowych osobom poszkodowanym w wyniku powodzi (zasiłki w kwocie od 1 000zł do 6 000zł - środki Gminy Gogolin). Na ten cel przeznaczono 250 tys. zł
Parę dni wcześniej - zarządzeniem z dnia 21 maja - burmistrz Gogolina realizując zadania z zakresu usuwania skutków klęsk żywiołowych dokonał zmian w budżecie gminy na 2010 rok, przeznaczając kwotę 100 tys. zł z rezerwy ogólnej na właśnie wydatki z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej. Kwota ta umożliwiła dokonywanie najpilniejszych zakupów związanych z prowadzeniem akcji przeciwpowodziowej.
Na doraźne działania w bieżącej akcji przeciwpowodziowej (zakup paliwa do pomp i pojazdów, środków dezynfekujących, worków, piasku itp. Wojewoda Opolski przyznał w dniu 24 maja br. dotację celową dla Gminy Gogolin w wysokości 40 tys. zł
Według szacunków na zakup piasku, worków, paliwa, wywóz kontenerów na śmieci oraz wypłatę ekwiwalentu za udział strażaków w akcji ratowniczej wydatkowanych będzie ponad 200 tys. zł., nie licząc środków już wydatkowanych przez współdziałające w akcji podmioty prawne, firmy i osoby prywatne.
Z kolei wyasygnowana w budżecie gminy kwota 250 tys. zł pozwoli na natychmiastowe wypłaty zasiłków dla poszkodowanych rodzin podczas powodzi. Uzupełnieniem tej kwoty będą środki przyznawane poszczególnym samorządom przez Wojewodę Opolskiego.
To właśnie do Wojewody na początku tygodnia trafił już wniosek Burmistrza Gogolina o przyznanie dodatkowych środków w wysokości 228 tys. zł z przeznaczeniem na wypłaty zasiłku celowego dla 47 poszkodowanych rodzin.
Miejscowość |
Liczba rodzin poszkodowanych |
Liczba rodzin uprawionych do zasiłku celowego |
Malnia |
16 |
5 7* |
Chorula |
8 |
6 2* |
Odrowąż |
2 |
--- |
Obrowiec |
21 |
16 3* |
Razem |
47 |
39 |
* rodziny, które w wyniku powodzi mają zalane piwnice wraz z piecami c.o., gdzie woda jest do nadal i nie można całkowicie oszacować strat.
Pismem z dnia 24 maja br. Wojewoda Opolski poinformował o zwiększeniu dotacji celowej dla Gminy Gogolin we wnioskowanej wysokości.
W związku z planowanym pozyskaniem środków zewnętrznych w ramach naboru wniosków przygotowywanych m.in. przez stowarzyszenia (lokalne grupy działania) radni na wniosek burmistrza przeznaczyli m.in.
§ na remont placu przed remizą OSP w Zakrzowie - 59 500 zł
§ na utwardzenie placu przy ul. Sportowej w Gogolinie - 65 000 zł
§ na adaptację pomieszczeń na Centrum Aktywacji Wiejskiej i zakup 2 bramek na terenie rekreacyjno-sportowym w Obrowcu w Obrowcu - 21 500 zł
§ na wykonanie nasadzeń na Placu Stawowym w Kamionku - 10 000 zł
§ na instalację urządzenia natleniającego staw w Kamionku - 30 000 zł
§ na zadanie pn. „Budowa ogrodzenia stadionu w Gogolinie - 21 000 zł
Aby powyższe zadania mogły zostać zrealizowane zmniejszone zostały niektóre wydatki budżetu gminy w łącznej kwocie 457 tys zł, w tym. m. in. zmniejszono o 250 000 zł zadanie budowa „Opolskiego Domu” w Kamieniu Śl.
Kolejnym bardzo ważnym elementem zmienionego budżetu gminy jest zwiększenie limitu wydatków związanych z wieloletnimi inwestycjami i programami inwestycyjnymi.
Dołożone zostało jedno bardzo duże zadanie - Przebudowa pomieszczeń po byłym przedszkolu na Centrum Aktywacji Wiejskiej w Odrowążu. Na realizację tego zadania w latach 2011-2012 przeznaczono łącznie 570 tys. zł.
***
Z przekazanych przez burmistrza informacji o aktualnej sytuacji powodziowej wynika, że na terenie Gminy Gogolin zalanych zostało około 600 ha upraw. Areał ten nie obejmuje terenów zalanych przez tzw. wody gruntowe.
Poprzez Stowarzyszenie „Okaż Serce Innym” pozyskano ponad 1 tonę żywności (cukier, mleko, makarony, sery, gotowe dania itp.)
W Ośrodku Pomocy Społecznej zatrudnionych zostało 11 osób w ramach robót interwencyjnych, które pracują przy usuwaniu skutków powodzi.
Służby odpowiedzialne za stan dróg gminnych przystąpiły już do naprawy 3 dróg dojazdowych, które w wyniku powodzi ucierpiały w znacznym stopniu.