W dniu 29 stycznia 2009 r., odbyła się XXIX Sesja Rady Miejskiej w Gogolinie. Radni po przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji wysłuchali informacji Burmistrza o działalności międzysesyjnej następnie przyjęli sprawozdania z działalności komisji stałych R.M. za 2008 r., zatwierdzili również plany pracy komisji na 2009 r.
W minionym roku odbyło się 14 sesji Rady Miejskiej w Gogolinie, podjęto 110 uchwał. Radni pracowali również w stałych komisjach Rady Miejskiej:
*Komisja Rewizyjna - 23 posiedzenia.
*Komisja Budżetu Finansów i Planowania - 23 posiedzenia
*Komisja Infrastruktury Komunalnej, Ładu, Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska - 18 posiedzeń.
*Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i rekreacji - 24 posiedzenia.
*Komisja Rozwoju Gospodarczego, Promocji i Integracji z UE - 19 posiedzeń.
W kolejnym punkcie porządku obrad poddano ocenie stan bezpieczeństwa na terenie gminy w 2008 r. Sprawozdania złożyli: Kierownik Posterunku policji w Gogolinie – asp. szt. Dariusz Wandrowski, Komendant Straży Miejskiej - Józef Woźny i Naczelnik Gminnego Centrum Reagowania – Tadeusz Byrski.
*
Stan bezpieczeństwa na terenie Gminy Gogolin w 2008 r.
asp. szt. Dariusz Wandrowski – Kierownik Posterunku Policji w Gogolinie.
Teren miasta i Gminy Gogolin jest obsługiwany przez posterunek policji w obsadzie:. kierownik posterunku, pięciu dzielnicowych oraz czterech pracowników kryminalnych. Występują ponadto dwa wakaty w obsadzie osobowej posterunku. Pięciu dzielnicowych, na podstawie stosownych porozumień, finansowanych jest z budżetu Gminy.
Z uwagi na małą obsadę etatową posterunku, nie jest możliwe zapewnienie 24 godzinnych dyżurów patroli na terenie Gminy.
Zagrożenie przestępczością na terenie Gminy Gogolin jest znaczne. Odnotowywane są przestępstwa i wykroczenia we wszystkich kategoriach, najwięcej jednak przeciwko mieniu. Trzeba podkreślić, że w 2008 roku odnotowano spadek przestępczości na terenie Gminy Gogolin, stwierdzono 236 przestępstw, co stanowi 91,1 % przestępstw odnotowanych w roku 2007.
Wykrywalność przestępstw na terenie działania Posterunku Policji w Gogolinie, wyniosła w omawianym okresie 85,6 %, i jest wyższa w stosunku do roku 2007 o 12,2 %.
W analizowanym okresie policjanci Posterunku Policji w Gogolinie przeprowadzili m.in. następujące czynności:
- zrealizowali 1027 zgłoszonych spraw
- wykonali 933 ustalenia
- wylegitymowali 1112 osób
- przeprowadzili 1053 interwencji
- zrealizowali 813 doprowadzeń osób
- nałożyli 417 mandatów na kwotę 44. 450 zł
- przeprowadzili 105 indywidualnych rozmów z nieletnimi
- przeprowadzili 219 rozmów z osobami nadużywającymi alkoholu
- skontrolowali 379 pojazdów
- ujawnili 80 nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego
- zabezpieczali 51 różnych imprez (sportowych, rekreacyjnych, uroczystości państwowych)
Policjanci kontrolowali stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystując m.in. zainstalowane na terenie Gminy maszty fotoradarów. Zainstalowane aparaty wykonały 1023 zdjęć osób naruszających przepisy w ruchu drogowym.
*
Działania podejmowane przez Straż Miejską w 2008 r.
Jozef Woźny – Komendant Straży Miejskiej.
Straż Miejska realizowała zadania w 2008 roku, (całodobowo) w składzie 3 osobowym tj. komendant i dwóch strażników. Z uwagi na mały stan osobowy, SM nie jest w stanie zabezpieczyć patrolu jednocześnie na pierwszej i drugiej zmianie.
Działania Straży Miejskiej skupiały się głównie na sprawach porządkowych, zabezpieczeniu zgromadzeń, imprez i uroczystości, zabezpieczaniu miejsc zdarzeń oraz konwojowaniu dokumentów i wartości pieniężnych.
Zadania zrealizowane w 2008 r. przez SM to m.in.
- ujawnienie 8 przestępstw i 1039 wykroczeń. W stosunku do 2007 r. ujawniono 229 wykroczeń więcej, co oznacza wzrost o 26 %
- zabezpieczenie miejsca przestępstw, katastrofy lub podobnego zdarzenia oraz informowanie mieszkańców o zagrożeniach – 54 razy
- zabezpieczenie zgromadzeń i uroczystości – 45 razy
- współdziałanie z innymi służbami i instytucjami w zakresie ratowania życia i zdrowia –
18 razy
- realizacja zadań w ramach akcji profilaktycznych – 36 razy
- ochrona obiektów i urządzeń użyteczności publicznej- 74 obiekty
Straż Miejska realizowała wspólne służby z policją – 131 razy, zwłaszcza w dni świąteczne i wolne od pracy. Dodatkowo przez cały rok realizowane były zadania związane z obsługą monitoringu miejskiego.
*
Stan bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy oraz działania Gminnego Centrum Reagowania.
Tadeusz Byrski – Naczelnik Gminnego Centrum Reagowania
Zasadnicze siły i środki służące do ochrony p.poż. na terenie Gminy to 6 jednostek OSP, skupiające ponad 300 strażaków ochotników, w tym 110 przygotowanych do prowadzenia akcji ratowniczych, dysponujących 10 wozami bojowymi oraz sprzętem specjalistycznym umożliwiającym prowadzenie skutecznych działań.
Na terenie Gminy, w 2008 roku miały miejsce 72 pożary oraz 107 miejscowych zagrożeń.
Działania poszczególnych jednostek zostały zestawione w poniższej tabeli:
OSP |
Pożary |
Miejscowe zdarzenia |
Alarmy fałszywe |
Wyjazdy poza Gminę |
Razem |
Obrowiec |
8 |
4 |
0 |
2 |
14 |
Gogolin |
32 |
9 |
2 |
2 |
45 |
Górażdże |
11 |
7 |
1 |
1 |
20 |
Odrowąż |
14 |
27 |
0 |
3 |
44 |
Kamień Śl. |
8 |
7 |
1 |
0 |
16 |
Zakrzów |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
Ochotnicze Straże Pożarne dysponowały w 2008 r. budżetem w wysokości 386.700 zł.
Największe pożary, które miały miejsce to pożar stodoły w Obrowcu w dniu 29.03.2008 r., w gaszeniu którego udział brały 4 zastępy PSP oraz 14 sekcji OSP (91 osób) oraz pożar w Zakładach „Chespa” w Choruli w dniu 05.09.2008 r., w gaszeniu którego brało udział 16 zastępów PSP oraz 33 sekcje OSP (149 osób).
W przeglądach operacyjno - technicznych organizowanych przez Komendę Powiatową PSP, jednostki z Gminy Gogolin zajęły w klasyfikacji powiatowej (36 jednostek) następujące miejsca:
OSP |
Punkty ujemne |
Punkty preferencyjne |
Miejsce |
Odrowąż |
0 |
144 |
1 |
Górażdże |
1 |
54 |
6 |
Kamień Śl. |
10 |
76 |
12 |
Gogolin |
12 |
69 |
15 |
Obrowiec |
60 |
17 |
17 |
Zakrzów |
41 |
40 |
28 |
Od 2009 roku, zgodnie z zapisami ustawy o ochronie przeciwpożarowej, za udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych, strażakom - ochotnikom w Gminie Gogolin, jest wypłacany ekwiwalent pieniężny w wysokości 16 zł za godzinę.
Gminne Centrum Reagowania realizowało zadania związane z:
1) zarządzaniem i reagowaniem kryzysowym (tworzenie planów działań, baz danych, procedur postępowania, organizacja działań ratowniczych, zabezpieczenie działań pod względem logistycznym itp.;
2) zleconymi zadaniami wojskowymi (rejestracja przedpoborowych – 95% stawiennictwa i pobór – 95 % stawiennictwa);
3) obroną cywilną ( formacje OC, magazyn sprzętu OC, magazyn p. powodziowy);
4) sprawami obronnymi (akcja kurierska, stały dyżur i inne);
5) organizacją posiedzeń Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Zespołu ds. bezpieczeństwa;
6) ochroną informacji niejawnych
GCR było organizatorem i koordynatorem spraw związanych z bezpieczeństwem na większych imprezach rekreacyjnych i uroczystościach organizowanych na terenie Gminy, likwidacją ruin budynków stanowiących zagrożenie dla ludności, pozyskiwaniem i zakupywaniem sprzętu potrzebnego do działań ratowniczych. Dzięki dobrej współpracy z WZMiU w Opolu Oddział Krapkowice, dodatkowo zostały wykonane prace oczyszczające ciek wodny Abisynia na długości
Radni podjęli uchwały w sprawie:
· wyrażenia opinii w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Krapkowicach. Obecny na sesji Starosta Krapkowicki – Albert Macha przedstawił plany związane z usprawnieniem systemu udzielania usług medycznych mieszkańcom Powiatu Krapkowickiego. Istniejący SP ZOZ zakończy działalność, a na jego miejsce zostanie powołany Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Radni wyrazili pozytywną opinię w powyższej sprawie.
· Zmiany uchwały w sprawie utworzenia samorządowej instytucji kultury. Do statutu Gminnego Ośrodka Kultury dodano zapis o nadzorze nad świetlicami młodzieżowymi.
· Zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2005 – 2010. Zgodnie z ustawą O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Rada Miejska corocznie uchwala program realizacji zadań w tym zakresie (Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych).
· Uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Kamień Śląski. Celem sporządzenia planu jest umożliwienie podjęcia inwestycji (hotel, pensjonaty) planowanych na tym terenie.
· Wyrażenie zgody na wydzierżawienie nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej. Działka w Kamieniu Śl. zostanie wydzierżawiona dla Stowarzyszenia Opolski Dom, w celu realizacji projektu architektonicznego Opolski Dom.
· Wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntowej, położonej w Kamieniu Śl., w celu poprawy zagospodarowania nieruchomości przyległej.
· Ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i nieczystości płynnych na terenie Gminy Gogolin. Podniesienie opłat za usługi w tym zakresie świadczone przez ZGKiM wiąże się ze wzrostem wysokość opłaty za korzystanie ze środowiska oraz wzrostem ceny za przyjęcie odpadów na składowisko. Koszt usług podnosi również wzrost wydatków związanych z eksploatacją samochodów. Przyrost stawki za wywóz pojemnika
l.p |
Nazwa usługi |
j.m. |
Cena dotychczasowa netto |
Cena proponowana netto |
procentowy wskaźnik zmiany | ||
|
|
|
segreg. |
niesegreg. |
segreg. |
niesegreg. |
|
1. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/m3 |
65,43 |
98,15 |
80,93 |
121,40 |
23,69 |
2. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/65 l |
4,25 |
6,38 |
5,26 |
7,89 |
23,76 |
3. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/110 l |
7,20 |
10,80 |
8,91 |
13,36 |
23,75 |
4. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/120 l |
7,85 |
11,78 |
9,71 |
14,57 |
23,69 |
5. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/240 l |
15,00 |
22,50 |
18,30 |
27,45 |
22,00 |
6. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/1100 l |
49,84 |
74,76 |
57,81 |
86,72 |
15,99 |
7. |
Wywóz odpadów stałych |
zł/szt KP-7 |
257,45 |
386,18 |
290,00 |
435,00 |
12,64 |
Do w/w stawek dolicza się podatek VAT w wysokości 7%.
Nazwa usługi |
j.m. |
Cena dotychczasowa netto |
Cena proponowana netto |
procentowy wskaźnik zmiany |
Wywóz nieczystości płynnych |
zł/m3 |
13,00 |
14,97 |
15,15 |
Do w/w stawek dolicza się podatek VAT w wysokości 7%.
· Ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla Burmistrza Gogolina, zgodnie z ustawą o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tzw. trzynasta pensja, która stanowi 8,5% podstawy wynagrodzenia rocznego).
· Przejęcia pojazdu na własność Gminy Gogolin. Samochód w złym stanie technicznym został porzucony na terenie Gogolina; po wykonaniu niezbędnych czynności został zakwalifikowany do złomowania.
· Zamiaru likwidacji filii szkoły podstawowej. W związku z zamiarem utworzenia przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Górażdże szkoły publicznej o nazwie Stowarzyszeniowa Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza, podjęto uchwałę o zamiarze likwidacji z dniem 31. sierpnia 2009 r. filii Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Gogolinie z oddziałami szkolnymi (kl. I-III) z siedzibą w Górażdżach. Szkoła stowarzyszeniowa w Górażdżach rozpocznie działalność 1 września 2009 r.
· Trybu udzielania i rozliczania dotacji publicznym szkołom prowadzonym na terenie Gminy Gogolin przez osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne. Szkoły publiczne prowadzone na terenie Gminy Gogolin przez osoby prawne otrzymują z budżetu gminy dotacje na prowadzenie działalności związanej z realizacją zadań określonych w ustawie o systemie oświaty. Stowarzyszeniowa Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Górażdżach otrzyma na każdego ucznia dotację w wysokości 100% subwencji oświatowej.
· Zarządzenia wyboru sołtysa. W związku z decyzją sołtysa wsi Górażdże o rezygnacji z pełnionej funkcji, zgodnie ze Statutem Sołectwa Górażdże, na Zebraniu Wiejskim w dniu 28 stycznia 2009 r. odwołano sołtysa. Radni podjęli więc uchwałę w sprawie zarządzenia wyborów uzupełniających na ten urząd.