W czwartek 11 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim odbyła się konferencja podsumowująca pierwszą część programu „Gmina Atrakcyjna Dla Inwestora” – programu realizowanego przez Departament Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, a który to został objęty honorowym patronatem przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Krajową Izbę Gospodarczą.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele instytucji, które objęły patronat nad programem, partnerzy projektu, włodarze samorządów gminnych wraz z wydelegowanymi do udziału w projekcie pracownikami urzędów gminnych oraz media. W programie uczestniczą przedstawiciele 44 opolskich gmin, którzy na czterech dwudniowych zajęciach warsztatowych uczyli się m.in. w jaki sposób profesjonalnie pozyskiwać inwestorów a także jak sporządzać oferty inwestycyjne.
Głównym przedmiotem warsztatów były następujące bloki tematyczne:
Ø rola inwestycji w rozwoju miasta, gminy i regionu.
Ø skuteczność pozyskiwania bezpośrednich inwestycji przez samorządy gminne.
Ø działania promocyjne a strategia gminy i regionu.
Ø promocja, podstawowe zasady opracowywania strategii marketingowej jst.
Ø promocja, reklama, public relations, kontakty z mediami.
Ø sztuka prezentacji i negocjacji.
Ø techniki i metody przygotowywania materiałów promocyjnych i ofert inwestycyjnych.
Przedstawiciele gmin mieli za zadanie m.in. sporządzić profesjonalną prezentację swojej gminy, włączając w to tereny inwestycyjne, przygotować wizytę potencjalnego inwestora w gminie a także opracować profesjonalną broszurę informacyjną. Na konferencji 11 stycznia najlepsze prezentacje z wszystkich 44 gmin uczestniczących w programie przedstawili Aneta Czarnecka z Opola, Grzegorz Błażowski z Kluczborka, Arnold Joszko z Gogolina oraz Konrad Wacławczyk z Kolonowskiego. Każda z osób przekonywała, dlaczego warto u nich inwestować, co wyróżnia ich gminę spośród wszystkich innych.
Na zorganizowanej w drugiej części spotkania konferencji prasowej autorzy prezentacji, członkowie Zarządu Województwa a także prowadzący warsztaty – Mieczysław Bąk z warszawskiej firmy Jarpol Enerprise odpowiadali na gąszcz pytań dziennikarzy. Warto dodać, że ze względu na objęte patronaty medialne przez media regionalne i ogólnopolskie zainteresowanie pilotażowym w Polsce programem było bardzo duże.
W drugiej części programu gminy, które spełnią wszystkie wymagania formalne a więc przygotują wymagane dokumenty – strategie promocji, broszury promocyjne i oferty inwestycyjne wybranych terenów zostaną poddane audytom zewnętrznym. Auduty przeprowadzone zostaną na przełomie kwietnia i maja a gminy, które pozytywnie zostaną zweryfikowane otrzymają certyfikaty „Gmina atrakcyjna dla inwestora".
Będzie to potwierdzenie atrakcyjności inwestycyjnej gminy, która osiągnie satysfakcjonujący wynik we wdrażaniu wyznaczonych standardów. Certyfikaty będą uprawniały do stosowania nazwy i logo programu w celach inwestycyjnych przez najbliższy rok a ich tereny będą także promowane przez Biuro Województwa Opolskiego w Brukseli, Warszawie i Frankfurcie. Pracownicy odpowiedzialni za obsługę inwestorów, którzy brali udział w programie uzyskają tytuł menedżera ds. inwestycji a także poszczycą się certyfikatem ukończenia programu.